Telegrama a un planeta 24_25

El nostre desafiament: el missatge

Compondre un missatge gràfic o pictograma amb el qual establir un primer contacte amb una possible civilització alienígena.

El pictograma haurà de consistir en una matriu de 73×73 píxels i cada píxel podrà prendre només un d’ aquests dos valors: o blanc o negre.

Descarregueu ací la plantilla per confeccionar el vostre propi pictograma. És requisit indispensable que el pictograma vaja acompanyat d’ una breu memòria de màxim 1 foli, explicant el seu significat i justificació.

A més, les imatges mostrades hauran de complir amb una sèrie de requisits ètics detallats a la nostra Guia Didàctica.

A on l’enviarem?

D’entre tots els mons potencialment habitables que es troben a una distància raonablement pròxima en termes de comunicació (temps suficient perquè arribe el missatge i la seua possible resposta en el lapse d’una vida humana) enguany hem seleccionat el planeta Luyten b (més conegut com a GJ273 b) que es troba a 12,3 anys llum de la Terra en la constel·lació del Can Menor.

Caldrà esperar 25 anys perquè arribe una possible resposta. Però seria molt pitjor si volguéssem arribar fins allà. La sonda Voyager tardaria 341.000 anys a arribar. Doncs caldrà tindre paciència.

Qui hi pot participar?

Estudiants de centres d’ensenyament de tot Espanya a partir de 3r d’ESO fins a 2n de Batxillerat i FP (FPB i CCFF GM).

Quan i com participar? Dates clau

L’arrencada oficial del concurs és el dilluns 14 d’octubre de 2024. Aquests són els passos per participar-hi:

PAS 1. Inscripció: Per participar has d’inscriure al teu centre i els teus grups en el següent formulari d’inscripció. El termini d’inscripcions s ‘obre el 14 d’octubre de 2024 amb l’arrencada del concurs i es tancarà el 30 de novembre de 2024.

Entenem per grup un màxim de 5 alumnes.

PAS 2. Enviament de treballs: Rebrem les vostres propostes a través del següent enllaç des del tancament d’inscripcions fins al 17 de gener de 2025.

ENVIAMENT DE TREBALLS

(aquest enllaç s’habilitarà el 2 de desembre de 2024)

PAS 3. Fallada del jurat: El jurat publicarà els tres treballs guanyadors del concurs el dijous 30 de gener de 2025.

Els missatges guanyadors se seleccionaran per un comitè de representants de totes les entitats col·laboradores i la decisió atendrà els criteris detallats en el següent barem.

PAS 4. Transmissió del missatge cap a Luyten b: La transmissió per ràdio del missatge es durà a terme la setmana del 3 al 7 de març coincidint amb l’aniversari de Willem Jacob Luyten, l’astrònom que dona nom a l’estrela i al seu sistema planetari.

Quin és el premi?

D’entre tots els pictogrames que rebem des dels centres participants se seleccionaran tres missatges que s’enviaran a Luyten b a través de les antenes de l’INTA al Centre Europeu d’Astronomia Espacial (ESAC) de l’ESA a Villanueva de la Cañada (Madrid).

Els grups d’estudiants els missatges dels quals resultin seleccionats juntament amb un/a docent per grup seran convidats a accedir a les instal·lacions del Centre Europeu d’Astronomia Espacial (ESAC) de l’ESA a Villanueva de la Cañada (Madrid) i presenciar l’apuntament de l’antena així com procedir personalment a l’enviament manual del missatge 📡 .

Si el vostre missatge no resulta seleccionat, no serà emès per les antenes cap a Luyten b però sí que es publicarà a la nostra web. (La inscripció en el concurs implica l’acceptació d’aquesta condició).

Com treballar amb telegrama a un planeta a classe?

El professorat participant haurà de descarregar-se la Guia Didàctica en la qual trobaran, a més de les instruccions i una plantilla per a l’elaboració del pictograma, recursos de tot tipus per a treballar a l’aula les diferents temàtiques relacionades.

Com a resum posem a la vostra disposició la següent presentació que inclou els continguts de la guia.

Per a l’aplicació directa a l’aula us facilitem el següent exemple d’unitat didàctica amb una selecció de continguts i la seva seqüenciació així com les corresponents fitxes d’exercicis que podeu descarregar aquí. (Els exercicis proposats s’adreguen a un alumnat de 4tESO. Per a altres nivells es requereix adaptació)

📢 Com a novetat, enguany també podeu participar en una videoconferència en horari escolar perquè la vostra classe pugui formular preguntes al nostre astrobiòleg Fernando Ballesteros. La data i hora de la videoconferència serà assignada per OAUV en funció del nombre de sol·licituds rebudes. Si desitgeu participar, feu click a la casella corresponent del formulari d’inscripció.

Durant el procés d’elaboració estarem encantades d’atendre les vostres consultes que haureu de dirigir a l’adreça de correu electrònic teleplaneta@uv.es o, alternativament, a auladelcel@uv.es.

Alternativament podeu seguir tota l’actualitat relacionada amb el concurs al seu canal de telegram.

Ànim i a pel vostre “Hello World” interestel·lar!

Enllaç al concurs anterior: Telegrama a un planeta 1a Edició (2023_24)